Tonka – eiland 25-5-7 en 26-5-7 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wieke Sloven - WaarBenJij.nu Tonka – eiland 25-5-7 en 26-5-7 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wieke Sloven - WaarBenJij.nu

Tonka – eiland 25-5-7 en 26-5-7

Door: Wieke

Blijf op de hoogte en volg Wieke

28 Mei 2007 | Suriname, Paramaribo

Tonka – eiland 25-5-7 en 26-5-7

Oja wat jullie misschien niet wisten, eerst zouden we naar Brownsberg gaan en daar niet overnachten maar diezelfde dag nog door rijden naar Isadouw. Dan zouden we twee nachten op Isadouw slapen en de derde dag vanaf Isadouw naar Jaw Jaw gaan. Maar een dag voor vertrek werd ik gebeld dat we niet naar Isadouw konden vanwege het water. Toen heeft Ruben nog snel geregeld dat we naar Tonka- eiland gingen. We waren even teleurgesteld maar achteraf gezien was het geen probleem. Tonka- eiland was heel mooi.

Het is 2 uur rijden en dan nog een half uur korjalen. Het is voor mij leuk dat ik ook eens met zon op de boot ben. Op Tonka- eiland aangekomen krijgen we een overheerlijk stuk chocoladetaart. Die laat ik door Ruben opsturen voor mijn 21e verjaardag. Tonka- eiland is een klein eiland waar je in een paar minuten over heen loopt. Als je er plaatjes over opzoekt zie je het stuwmeer waar boomstammen insteken. De accommodatie is half boven het water, waardoor het lijkt of je op een boot slaapt. Ook nu is het een soort huis waarin ieder groepje een eigen slaapkamer heeft. Het is een klein kamertje met twee bedden en als je de luiken open doet heb je uitzicht op het water. Alleen is er buiten een apart toiletgebouw. We gaan gelijk zwemmen in het stuwmeer. Je loopt zo in het water, zo warm. We zwemmen tussen de kleine visjes, heel grappig. Naast ons zijn ze gewoon piranha’s aan het vissen. Vissen wordt hier trouwens hengelen genoemd. Toch wel een griezelig idee dat we tussen de piranha’s zwemmen. Maar goed dat ik mijn muggenbulten niet meer openkrab want ze komen op bloederige wonden af hahaaa! In de middag gaat het heel hard regenen maar dan waren er toch geen plannen. We hebben dus gewoon geluk. S’Avonds eten we spaghetti en ik krijg er een ei bij. Het eten is allemaal lekker, maar de hele dag word je volgestopt dus mijn buik zegt dat ik later op de avond niet ook nog aan de soep en de baka bana’s mee moet doen.
Zaterdag is iedereen al vroeg wakker, rond 6 uur. Als ik de kamer uitstap kan ik mijn ogen haast niet openhouden van de felle zon. In het gebouw zijn geen ramen. Het heeft een open kozijn. Wat is alles toch mooier als het weer goed is. Na het ontbijt gaan we om 9 uur eerst met de korjaal naar de punt van het eiland. Dat gedeelte bestaat helemaal uit oerwoud. We lopen vanaf daar terug naar de lodge. Zodra we het pad instappen komen we echt in jungle. Het lijkt sprekend op Burgers Bush in Nederland waar ook jungle is nagemaakt. Het zijn echt plaatjes zoals je ze op tv ziet. Het heeft een weggekapt pad en met een gids van het eiland lopen we erdoor. Hij vertelt wat over de soorten bomen, bladeren en dieren. Het lukt ons om een mooie foto te maken van een vlinder die eerst met dichte vleugels blijft zitten en ze later open slaat. Het is onbeschrijfbaar hoe het eruit zag. Echt als een plaatje. Ik vond die wandeling misschien wel het leukste aan de hele tour. Om 11 uur zijn we weer terug en duiken we nog even het heerlijk water in. Dan lunchen we al, rijst met bruine bonen en laden we de boot in. Met de bus rijden we naar de stuwdam. Daar nemen we even een kijkje binnen en gaan dan door. Onderweg is het wisselend regen en dan weer felle zon. In de bus is het stil omdat iedereen toch wel moe is. Om 17.30u zijn we thuis en bellen we moeders dat we weer veilig thuis zijn aangekomen. Dan gaan we maar gelijk wassen want alle tripkleren moeten weer droog zijn voor maandag. Dan gaan we heel diep het binnenland in: naar Awarradam.

  • 01 Juni 2007 - 14:12

    Dianne:

    Hoi Wieke,
    het heeft even geduurd, vanwege computerstoring, maar hier ben ik weer!
    Ik heb jouw verhalen weer gelezen en voel dat je het wel naar je zin hebt. Hoe is het met papa. Is hij al wat gewend in jouw Suriname?
    Het zal voor jou wel heel leuk zijn om hem alles te laten zien waar
    jij misschien al aan gewend bent!
    Geniet samen met Papa van jouw ervaring en doe hem mijn groetjes!

    Tot gauw, Dianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Wieke

In 2007 is het dan zover en ga ik voor een half jaar stage lopen in Suriname.

Actief sinds 25 Juni 2006
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 26676

Voorgaande reizen:

03 Februari 2007 - 04 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: