Awarradam ma 28-5-7 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wieke Sloven - WaarBenJij.nu Awarradam ma 28-5-7 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wieke Sloven - WaarBenJij.nu

Awarradam ma 28-5-7

Door: Wieke

Blijf op de hoogte en volg Wieke

04 Juni 2007 | Suriname, Paramaribo

Awarradam ma 28-5-7

Samen met mijn vader ga ik vandaag het diepe binnenland in. Eerst zouden Sarah en Annemiek ook meegaan maar Annemiek is ziek en hoopt vrijdag beter te zijn om dan alsnog te gaan. We mogen maar 6 kilo bagage mee nemen per persoon. Van mensen die eerder naar Awarradam of Palumeu zijn gegaan, weet ik gelukkig dat ze niet zo moeilijk doen over het gewicht. Op het vliegveld Zorg en Hoop moeten we met 4 mensen en bagage op een weegschaal. In een wachtruimte krijgen we uitleg over de reis. Een groep gaat naar Palumeu en wij gaan met 8 personen naar Awarradam. Het is een klein uurtje vliegen. Ik ben een beetje misselijk van het schudden als we door de regen vliegen. Tegen half 1 landen we op de airstrip ( grasveld ) van Kajana. We maken kennis met onze gids: Nootje. De korjaal met onze bagage is al op weg richting het eiland terwijl wij uitleg krijgen. Dan varen wij ( halfuurtje ) naar het eiland Awarradam. In de boot zitten zelfs rugleuningen en zitkussentjes. Toch wel prettig als we de komende dagen meer moeten varen. Als we aankomen staan de Saramacaanse vrouwen klaar om ons te verwelkomen. De Saramacaanse mensen die op het eiland werken, worden gesteund vanuit de organisatie die deze trips regelt. We kunnen met de meeste van hen geen Nederlands praten. Dus leren we maar een paar woordjes Saramacaans.
In de recreatiezaal krijgen we uitleg met chocoladetaart. We horen dat papa en ik in lodge 2 slapen. Het zijn luxe houten vrijstaande huisjes. Zo luxe heb ik het nog nooit meegemaakt. Ieder een bed, hangmatten op de veranda, kast- en plankruimte waar je je spulletjes op kwijt kan. En een douche en toilet in de lodge. Elke ochtend zal er een thermoskan kokend water voor je deur staan en koffie en thee staan binnen. De volgende ochtend worden de bedden opgemaakt als we weg zijn. Om 14.30u gaan we nog lunchen: een warme rijstmaaltijd. Om 16u stappen we weer in de korjaal en na 5 min zijn we bij de stroomversnellingen. De stroming is heel sterk, dus ik ga er maar niet al te ver in. Maar het is wel heerlijk om te zwemmen en in te zitten. Pascal, een jongen die hier op vakantie is, wordt mee gesleurd en door Nootje en de bootsman opgehaald. Het is wisselend bewolkt en zon en geen regen. 19u gaan we dineren. Het is handig dat op een bord het programma van de volgende dag wordt beschreven. Na het eten wordt dat dan besproken. We doen alles met de hele groep samen maar als je wilt kan je je gemakkelijk terugtrekken of besluiten ergens niet aan deel te nemen. Na de uitleg wordt er voor ons getrommeld. Papa moet wel wennen dat het hier al zo vroeg donker is. Om 19u altijd al. Rond 22u gaan we slapen. Er is geen verlichting in de lodge. We krijgen een olielamp en hebben een zaklamp.

  • 05 Juni 2007 - 08:17

    Kimberly:

    Iedere keer als ik een stuk van je lees besef ik hoe ver weg het is. Jij hebt het over hangmatten om 19u donker enz.
    Jij maakt nog is wat mee. Hier blijft het allemaal maar hetzelfdde: werken, school, dansen enz. haha.
    Deze tocht lijkt me wel een ervaring!
    Heel veel plezier
    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Wieke

In 2007 is het dan zover en ga ik voor een half jaar stage lopen in Suriname.

Actief sinds 25 Juni 2006
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 26678

Voorgaande reizen:

03 Februari 2007 - 04 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: