Awarradam di 29-5-7 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wieke Sloven - WaarBenJij.nu Awarradam di 29-5-7 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Wieke Sloven - WaarBenJij.nu

Awarradam di 29-5-7

Door: Wieke

Blijf op de hoogte en volg Wieke

04 Juni 2007 | Suriname, Paramaribo

Awarradam di 29-5-7

We zijn al vroeg wakker, rond half 7. Er staan inderdaad een thermoskan met kokend water voor de deur. Ik drink vooral thee en sap hier. Er is ook water dat gekookt rivierwater is maar dat smaakt niet lekker. Op de veranda genieten we van het uitzicht. We kijken uit over de Gran Rio rivier en het dorp in het bos aan de overkant. We ontbijten om 8u samen in de recreatiezaal. Een heerlijk uitgebreid ontbijt met broodje, flensjes, saucijsjes, ei, zoet en fruit toe. Na elke maaltijd krijgen we fruit: papaja, bacove, sinaasappel, meloen. 9.30u gaan we een boswandeling maken. Omdat we op een klein eiland verblijven moeten we voor elke activiteit in de korjaal. We moeten nu 3 min varen en stappen in het oerwoud. Echt oerwoud zoals je het op plaatjes ziet. We krijgen uitleg over de medicinale werking van bomen en planten. Papa test de boom die betadine afgeeft. ( betadine geneest wondjes ) We zien gifkikkers, een boskonijn, allerlei soorten mieren, schuurbladeren. Elk natuurverschijnsel heeft wel een functie die ook voor de mens handig is. Een blad tegen slangenbeten en een telefoonboom om tegenaan te slaan als je in nood bent. Het is mooi weer. Ondanks dat we in de schaduw lopen, zweet ik me kapot. Om half 1 zijn we terug en om 1 uur lunchen we: een harde aardappel, kool, sojablokken ( ik ben weer niet de enige vegetariër, zo typisch ) en gekookte banaan. Dat is niet zo lekker en keihard. S’middags zijn we vrij. Het regent even maar dat is dan niet erg. We kijken bij de fitnessgym. Mannen zijn aan het trainen met houten gewichten. Ik heb in de hangmat gelezen en papa heeft er ook even in geslapen. Om half 6 verzamelen we en varen we naar Kajana. We lopen in dat dorp langs de school en de polikliniek. Er woont een Nederlandse man in het dorp die werkt vanuit de Nederlandse overheid als leerkracht en winkelier. Ik vind het heel bijzonder dat iemand zijn leven hier kan krijgen. Hij is heel goed ontvangen en heeft zich het Saramacaans eigen gemaakt en wil voorlopig niet weg.
We eten daar pindasoep met, zoals elke dag, een maleronetablet hahaah! Het gebied is trouwens al jaren malariavrij maar goed, we nemen maar geen risico’s. Om half 9 gaan we naar een dorp verderop voor een culturele dansavond. In een hut kijken we naar tenen-, heup-, en stokkendans. En zoals verwacht moeten we meedoen. De stokkendans ziet er echt eng uit. Twee mannen houden de uiteindes van twee stokken vast en een ander staat erop en maakt lenige bewegingen. Jongens maken muziek. Het is jammer dat ik supermoe ben want is heel gezellig. We zien een halo, een dampkring om de maan, in donkere lucht. De dansavond is leuk om te zien maar duurt erg lang. Rond middernacht zijn we weer terug. We spreken af morgen om half 9 te ontbijten ipv 8u.

• 04 Juni 2007 - 20:09

Mam :

Wieke wat kun je toch leuk schrijven het is net of ik er zelf bij ben

• 06 Juni 2007 - 07:26

Jorine:

Wieke toch, je verslaapt je dag (ha ha )
    groetjes van ons allemaal

• 24 Juni 2007 - 09:50

Wim En Annemiek:

hoi wieke, de laatste week gaat nu voor je in.ik heb van de week van je moeder gehoord dat je een prachtig punt hebt gehaald voor je stage. gefeliciteerd. afgelopen zondag zijn we bij je pa en ma geweest en hebben van je vader al heel wat spannende verhalen gehoord. je zal het wel fijn vinden om weer naar huis te gaan, maar ook weer jammer om alles daar achter te moeten laten.wij wensen je nog een hele leuke laatste week toe en hopen je zondag 8 juli te zien in prinsenbeek.
    groetjes, wim en annemiek